lördag 20 februari 2010

Var chauffor Anand

Man kan inte resa runt i Indien utan att traffa pa brollop i olika former. Var chauffor, Anand, skall gifta sig i april. Han ar 25 ar och har 4 systrar och 2 yngre broder. Systrarna ar alla gifta. Broderna gar i skolan fortfarande. Anand tjanar ca 4000 INR i manaden, vilket motsvarar svenska kronor 680:-. Han far dricks ocksa och det kan ju variera mycket beroende pa vilka det ar han kor. Pappan ar bonde. Vad vi forstar sa ar det Anand som ar den huvudsaklige familjeforsorjaren tillsamman med pappan.
Och nu skall han gifta sig. Han har aldrig traffit sin blivande fru. Han vet i stort sett inget om henne, mer an att hans systrar sager att hon ar OK. Giftermalet ar helt en affar mellan hans och hennes foraldrar. Han sager att "ar mina foradlrar nojda sa ar jag det ocksa". Hans blivande fru kommer att flytta hem till hans foraldrahem och bo dar och hjalpa hans mor, som borjar bli gammal.
Anands brollop kommer att vara i tva dagar. Forsta dagen ar det i hans foraldrahem, utan bruden, och andra dagen ar det i brudens hem, dar den slutliga cermonin ager rum.
Anand ar som sagt chauffor och kommer att vara borta mycket. Han delar ett rum med 3 kompisar i Delhi, nar han inte ar hemma. Han har 4 veckors betald semester och det ar val troligt att det ar endast denna tid han kan vara hemma.

1 kommentar:

  1. Igår hämtade jag upp en indisk tjej på flygplatsen. Hon ska jobba för oss i en månad. Jag kan säga att hon vart helt chockad när hon kom hit. Tänk er över en halv meter snö och
    -10 grader!!! Tänk er att ni aldrig varit utomlands och kommer hit till detta och dessutom faller det saker (snöflingor) från himlen! Idag köpte vi varma kläder till henne. Hon har nog aldrig ens haft så tjocka kläder på sig. Jag frågade ifall hon hade strumpor med sig! Jaa, två par svarade hon då! Hon hade även handskar med och det var ganska tydligt att hon aldrig haft handskar på sig tidigare. (Det tog henne nog 2 minuter att få på dem). Idag i bilen frågade hon mig ifall mitt äktenskap var ett "love marrige" eller ett "arranged marrige". Själv var hon 27 år och singel. Förmodligen skulle hon gifta sig till hösten... ett "arranged marrige". Hon visste inte med vem...

    SvaraRadera